Lasă un comentariu

Constructii: Va fi un an bun daca se vor lua banii de la UE


Toate tintele pentru infrastructura erau stabilite pentru 2010, care devenise un an de reper pentru fiecare guvern care s-a schimbat in ultimii zece ani.

Romania ar fi trebuit sa aiba fie 800, fie 1.000 de kilometri de autostrada pana la sfarsitul anului acesta, insa in cel mai bun caz va avea putin peste 420 km, luand in calcul cei 101,5 km promisi si ulterior propusi de Ministerul Transporturilor.

Radu Berceanu, ministrul transporturilor, a prezentat la avizarea de catre comisiile parlamentare un program prin care promitea 101,5 km de autostrada in 2010, dintr-un total de 508 km care sunt in executie, insa dupa publicarea bugetului ministerului de resort pentru 2010 promisiunile s-au transformat in propuneri.

Bugetul ministerului pe anul acesta este mai mic cu 3% decat cel de anul trecut si se ridica la 10,8 miliarde de lei, desi Berceanu afirma ca ar avea nevoie de 19 miliarde de lei.

Asociatia Romana a Antreprenorilor din Constructii (ARACO) estimeaza pentru acest an o crestere de 1,5-2% a pietei constructiilor, dupa ce anul trecut industria a scazut cu circa 30%, pana la 10 mld. euro, doar daca statul va cheltui fondurile pe rutele care au cel mai ridicat trafic.

„Avand in vedere bugetul alocat si lucrarile care sunt in constructie, nu cred ca vor fi finalizati mai mult de 50-60 km de autostrada. Ar putea fi insa un an mai bun decat 2009, daca se vor cheltui mai eficient banii de la buget si se vor atrage fonduri europene”, afirma Alexandru Dobre, director specializat in infrastructura din cadrul Asociatiei Romane a Antreprenorilor din Constructii (ARACO).

El afirma ca focusul autoritatilor locale ar trebui sa fie catre rutele cele mai circulate, precum Bucuresti-Ploiesti, Pitesti-Sibiu sau Bucuresti-Constanta (in timpul verii), care ar trebui sa fie prioritare la alocarea banilor si mai putin catre autostrada Transilvania sau viitoarea autostrada Transilvania-Moldova, unde traficul este mai redus.

Producatorii asteapta semestrul doi

Producatorii de materiale de constructii, care activeaza pe o piata de 5 mld. euro in 2009, sunt pesimisti si pentru 2010, dupa ce a trebuit sa supravietuiasca unor scaderi ale vanzarilor cu 20-50%, in functie de sectorul in care activeaza. Cea mai mare scadere de anul trecut, de circa 50%, a fost inregistrata de tamplaria termoizolanta, urmata de ciment si zidarie, cu o diminuare a consumului de peste 30%. Pana in 2008, acestea au fost motoarele de crestere a pietei, avand cresteri anuale de 20-30%.

Consumul ar putea sa creasca anul acesta cu 2-3%, potrivit Asociatiei Producatorilor de Materiale de Constructii (APMCR) doar in cazul in care cererea ar reveni in semestrul doi, cand vor putea fi reincepute o parte din proiectele imobiliare blocate in 2009. Previziunile pesimiste sunt sustinute si de Mihai Rohan, presedintele Patronatului din Industria Cimentului (CIROM), care estimeaza o scadere la jumatate a consumului de ciment in trimestrul 1 2010, urmand ca o eventuala crestere sa apara in partea a doua a anului.

Cele mai asteptate evenimente

Semnarea contractului pentru realizarea autostrazii Comarnic-Brasov (58 km) ar putea da startul proiectelor de infrastructura realizate in parteneriat public-privat. Desi consortiul franco-elen Vinci – Aktor a fost desemnat castigator, statul inca negociaza termenii contractului.

Finalizarea autostrazii Bucuresti-Ploiesti (55 km), de la centura Capitalei, pana la Ploiesti este prevazuta pentru luna iulie 2010. Insa statul are in prezent intarzieri de plata fata de constructori, iar termenul ar putea fi din nou amanat.

Lucrarile la calea ferata Bucuresti-Constanta (225 km) ar trebui sa fie finalizate anul acesta, dupa ce au inceput in 2006. Avand in vedere ritmul greoi de avansare a lucrarilor, in 2010 ar putea fi incheiat doar tronsonul dintre Bucuresti si Fetesti (111 km).

sursa: zf.ro

Share

Anunțuri

About Author

Consultant vanzari mobilier profesional pe domeniul horeca.

Comenteaza...

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: